Het hoe en waarom van het VGG Blog

Er zijn een aantal redenen te geven waarom ik dit blog op heb gezet. Zo is er mijn PC en DTP(1) hobby. Ik vind schrijven leuk en ik heb een passie voor wetenschappelijke zaken. (van de evolutietheorie tot filosofische aangelegenheden) Last, but not least studeer ik verpleegkunde aan de Saxion Hogescholen te Enschede en had ik geen zin meer om bij te spijkeren in HTML(2) . Wellicht is het plaatje al duidelijk, maar het blog is een samengang van bovenstaande zaken; ik kan er zogezegd een ei in kwijt.
Het VGG blog is opgezet vanuit een soort filantropische instelling, waarbij ik bij wil dragen aan vrij verkrijgbare en (wetenschappelijke) informatie die betrekking heeft op het beroep van de VGG. De VGG krant is van hetzelfde laken een pak.
Ik zal niet ontkennen dat ik er mogelijkheden voor beroepsproducten en daarmee ECTS in zag, maar dat was zeker niet de grootste drijfveer. Ergens vroeg ik me zelfs af of het geschikt zou zijn als bewijs van kunnen.
In ieder geval kon ik beginnen met het verzamelen van informatie over het project en dat online publiceren. Alhoewel er toch op een vijftal plekken in Nederland gestart is met een VGGproject, is hier op het internet relatief weinig over te vinden.
Het eerste VGG blog lijkt in geen enkel opzicht op het huidige. Gaandeweg het opzetten ervan bleek dat ik nog eens goed naar de structuur van het blog moest gaan kijken, wilde ik het allemaal een beetje logisch houden. Het enige dat eigenlijk nog aan het eerste blog herinnert, is de URL van het gedeelte dat nu over het VGG project zelf gaat. In eerste instantie zaten de onderdelen ‘VGGprofiel’ en ‘VGGactueel’ ook in dat deel, maar al gauw bleek dit een zeer onpraktisch situatie op te leveren; VGG Actueel zou het beste werken met een chronologie die door het blog zelf wordt geregistreerd, in plaats van een enkele pagina van het blog die constant aangepast wordt. Ondertussen was ik ook al bezig met het online brengen van het VGG competentieprofiel(3) , dat een behoorlijk omvangrijk project leek te worden.
Toen ik erachter kwam dat het heel makkelijk is om meerdere blogs te beheren vanuit een blogspotaccount, was de keuze snel gemaakt: de onderdelen VGGProfiel en VGG Actueel! migreerden naar een eigen stek, VGG project bleef op vggproject.blogspot.com
Aldus ontstond het huidige VGG Blog, waarop de informatie nu over drie blogs verspreid is, met http://vggblog.blogspot.com als ‘Homepagina’, waarop een korte wegwijzer is opgenomen.

Op deze manier is ook het ‘drieluik’ zichtbaar, waarin het VGG project, het VGG profiel en actualiteiten op het gebied van de ouderenzorg en de VGG opleiding een duidelijke plaats krijgen. In feite fungeren de onderdelen ‘Project’ en ‘profiel’, meer als website dan als blog, dat doorgaans het kenmerk heeft van een chronologische update. Omdat het echter op deze manier zeer makkelijk is om een coherent geheel, waarin de drie blogonderdelen naadloos op elkaar aansluiten te maken, is het werken met het blog op deze manier erg ideaal.

Ik wil met het blog voorzien in een hiaat in online beschikbare informatie over de VGGopleiding(en), het VGG profiel en actualiteiten op het gebied van ouderenzorg, waarbij er ruimte is voor verbreding en verdieping. Ik probeer in de blogposts op VGG Actueel! altijd een beetje verdieping aan te brengen, bijvoorbeeld door informatie aan te bieden over een gebruikte onderzoeksmethode. Maar genoeg gepraat, het echt interessante is te vinden op de rest van het VGG BLOG!

Vriendelijke groet,

Bram Hengeveld

Noten:
1. DTP: Desktoppublishing is het bewerken en opmaken van documenten
voor drukwerk met gebruik van een pc (bron: Wikipedia
2. HTML: hypertext markuplanguage. Een taal om webpagina’s te programmeren. Ik heb dit 12 jaar geleden geleerd (toen internet nog een berg piepjes uit een 14k4 modem was), maar na een paar jaar typen ben ik een tijd heel weinig met pc’s bezig geweest. De in de tussentijd gigantisch gegroeide internetwereld is zodanig veranderd dat het me vele uren zou kosten om weer een beetje up to date te blijven. Blogspot(de provider voor het VGGblog) komt met een Wysiwyg editor dus erg pas van. Hetbeetje kennis dat ik nog heb, komt her en der nog wel van pas.
3. Mast, J van Vliet J (2007): HBO competentieprofiel Verpleegkundige Gerontologie Geriatrie herziene versie november 2007, publicatie door: Vilans, ActiZ, HBO raad.